Chatbot, eller digital medarbetare/assistent, är mjukvaruprogrammerade assistent som är utformad för att efterlikna mänskliga konversationer och ge interaktion med användarna i realtid. En chatbot kan svara på vanliga frågor, underlätta försäljning och kundservice, boka möten, hjälpa till att behandla en skadeanmälan, ställa frågor och mycket mer.
Med en smart chatbot kan ditt företag spara 75% mer tid jämfört med en vanlig manuell chat och antalet telefonsamtal kan minska med 50%. Det innebär kostnadsbesparingar, ökad effektivitet och andra vinster för ditt företag.
Det finns flera skäl till det, som att bli av med repetitiva uppgifter, öka tillgänglighet och försäljning, och bearbeta flera användarförfrågningar samtidigt. En mänsklig kundtjänstmedarbetare kan ta hand om begränsat antal chattar samtidigt, medan det finns inga begränsningar för en chatbot. Dessutom, en av främsta chatbots egenskaper ör den otroliga snabbheten att behandla förfrågningar. Det leder till ökad kundnöjdhet och kundlojalitet.
Här presenterar vi dem vanligaste fördelarna som ditt företag kan ha med en chatbot:
◊ Automatiserad svar på vanliga frågor:
En majoritet av frågorna från dina kunder är exakt likadana. Frigör tid för dina värdefulla medarbetare som kan fokusera sig på mer komplexa och intressanta ärenden. Genom att skaffa en chatbot kan du skapa en trevligare och mer inspirerande arbetsmiljö för dina medarbetare, för att dem kan fokusera se på mer utmanande uppgifter än att svara på vanliga frågor dagen in och ut.
◊ Tillgänglighet 24/7.
Chatbot gör det möjligt för företag att effektivt arbeta dygnet runt och tillgodose kundernas behov utanför vanliga öppettider. Ditt företag kan förstärkas med en digital medarbetare som aldrig tar paus, semester eller ledigt. Sjukskriver sig aldrig heller. Istället jobbar en chabot stenhårt för att göra dina kunder glada och nöjda.
Och vad innebär nöjda och lojala kunder? Ja, mer intäkter till ditt företag.
◊ Förbättra kundupplevelse.
Chatbot underhåller och engagerar användarna genom ett bra designat chattflöde, och kan konvertera besökarna på hemsidan till kunder. Att prata med en chatbot hjälper också till att undvika ensamhet. Tänk din webbplats som en butik. Det ska alltid finnas någon där som kan hjälpa dina kunder. Annars finns det en risk att kunderna går vidare utan att beställa din produkt, boka möte med dig eller lämna sina kontaktuppgifter.
◊ Produkt/tjänst rekommendation:
En chatbot som är designad för att rekommendera produkter eller tjänster upptäcker hur shoppare reagerar på nya produkter, priser, rabatter… Data som vanligtvis försvinner på en statisk webbplats. Klick ger dig bara siffrorna, konversationer med en chatbot kan användas för att gräva djupare och analysera kundens beteende och behov.
Härmed kommer ett exempel från en webbshop som säljer hundtillbehör:
En ovanlig chatbot som engagerar kunder på ett roligt sätt, har lätt att bygga relationer med kunder och öka försäljning.
Du kan se flera exempel från olika branscher på vår webbsida om chatbottar: https://televik.se/chattbot/
Det går också att visa video från till exempel Youtube direkt i chatbot rutan. Du kan skapa en fantastisk kundupplevelse vilket kommer leda till fler besökare till din webbplats.
◊ Kostnadseffektivitet.
Generellt är det mycket billigare och snabbare att implementera en smart chatbot än att rekrytera nya anställda. Tänk på hur många personer behöver du anställa för att bemanna din hemsida 24/7. Kostnader för rekrytering, utbildning, löner, ob … Därför är en chatbot en fantastiskt bra lösning som i längden sparar massor av pengar till ditt företag.
Undrar du hur mycket kan en chatbot kosta?
Du är alltid välkommen att kontakta oss och få en kostnadsfri offert på Chatbot.
Vi hittar den bästa lösningen som passar ditt företag och sparar dig tid och pengar.
Det som skiljer oss från andra är att vi på Televik levererar färdiga Chatbottar och gör allt jobb med tillverkning, design, chattflödet, integrationer …
En smart investering som sparar dig tid och pengar.
◊ Ökad försäljning. Påskyndad säljprocess.
Dina kunder kan behöva hjälp när de köper en produkt eller tjänst. Det är många kunder man missar eftersom kunden inte har fått tillräckligt med informationen eller har frågor som ingen kan besvara direkt. Chatbot kan påskynda köpresan. Chatbot kan initiera konversationer som konverterar till försäljning och chatta med dina kunder i köpprocessen. Med chatbot kan du påskynda säljcykeln och minska kostnaden för kundförvärv.
◊ Att använda chatbot för att samla in information:
När en kund inleder en konversation finns det några steg som måste ske innan de kan få hjälp. Till exempel kan de behöva ange sina personuppgifter eller några andra informationer för att få rätt hjälp. Sedan behövs även uppgifter om deras fråga. Det kan bli en lång process, särskilt om kunden måste leta upp dessa uppgifter. Istället för att en mänsklig handläggare ska göra allt detta, så kan uppgiften delegeras till en Chatbot. Kundens väntetid minskas och gör deras kommunikation med kundservicen mer effektiv.
◊ Integrationer:
Härmed kommer några av dem integrationerna som kan göras med en Chatbot:
Ett kraftfull verktyg för att du ska möta dina kunder där dem finns.
Smarta integrationer som gör stora vinster för ditt företag.
◊ Överlämningar från chatbots till människor:
I det fallet när behovet finns, en chatbot kan styra besökaren till en livechatt och förmedla diskussionen till kundtjänsten.
Då kan en mänsklig kundtjänstmedarbetare eller säljare ta över chatt med kunden.
Vi på Televik kan hjälpa ditt företag från första till sista steget.
Vi tillverkar färdiga chattbottar som är redo att användas, och kan även inkludera ett mänskligt team av chattoperatörer.
Du kan luta dig tillbaka och veta att din webbplats är bemannad 24/7, vilket innebär flera nöjda och lojala kunder och mer intäkter.